اکثر شرکت ها به طور همزمان در حال اجرای چندین پروژه می باشند. مدیریت منابع و تخصیص بهینه آنها بدون داشتن یک سامانه جامع مدیریت پروژه که وضعیت پیشرفت و نیازهای پروژه ها را به صورت هماهنگ کنترل کرده و نمایش دهد بسیار مشکل است. سامانه های جامع مدیریت پروژه راه حلی کامل بر اساس جایگاه منابع انسانی و اختیارات آنها هستند.

برخی از برترین سیستم های مدیریت پروژه موارد ذیل می باشند:

Microsoft Enterprise Project Management – EPM

مزایا :
  1. دسترس پذیری سامانه از طریق وب و امکان اتصال و تمرکزاطلاعات بین واحدها و کارگاه های مختلف
  2. انتشار طرح پروژه از طریق سایت و اطلاع رسانی وظایف به تمامی گروه ها و کارشناسان
  3. پشتیبانی از چرخه حیات پروژه از برنامه ریزی تا مستندسازی
  4. بروز رسانی و تایید پیشرفت فعالیتها توسط مجریان و مدیران
  5. ایجاد مخزن منابع سازمان جهت تمرکز اطلاعات منابع از قبیل دسترس پذیری
  6. حمایت از ساختارهای سازمانی و اجرایی, تقویم ها و برنامه های سازمان
  7. مدیریت منابع زمان و هزینه
  8. نمایش آخرین وضعیت پیشرفت و هزینه پروژه
  9. امکان تحلیل سبد پروژه های سازمان
  10. مدیریت مستندات, ریسک, اخبار و وقایع
  11. امکان برقراری اتصال با سایر سامانه های نرم افزاری
  12. امکان مدیریت پروژه توسط متد ارزش حاصله (Earned Value)
    نمونه ای از پیاده سازی این سامانه را در یکی از بزرگترین سازمان های پروژه محور و برای 6000 پروژه در 18 شهر کشور در فیلم زیر مشاهده میفرمایید.

 

 

درخواست مشاوره و دموی رایگان …

Oracle-Primavera EPPM

مزایا:
  1. اطمينان از موفقيت کليه پروژه ها و برنامه ها
  2. مديريت سبد پروژه ها- اولويت بندي برنامه ها، پروژه ها و بهينه نمودن استفاده از امکانات سازمانی
  3. مديريت برنامه- بهبود بهره وري و تسريع در تحويل اقلام
  4. مديريت پروژه- دسترسی در هر زمان و هر مکانی
  5. برنامه ريزی و زمانبندی پروژه ها
  6. مديريت منابع- تخصيص افراد سازمان به پروژه ها
  7. هماهنگی و مديريت محتوا- بهبود بهره وری سازمانی
  8. برگه هاي ثبت ساعت (Time Sheets)- پي گيري پيشرفت و ثبت و تصوير مصرف منابع
    بودجه ريزی و مدیریت هزینه
  9. گزارش گیری و تحلیل ها
    یکپارچه شدن با سیستم های دیگر
  10. امنیت
مديريت قراداد (Primavera Contract Management)

تکمیل پروژه ها در زمان مشخص و طبق بودجه برنامه ریزی شده در عین کنترل کامل پروژه نیازمند ابزارهای قدرتمندی می باشد که در این میان مدیریت قرارداد پریماورا یک راهکار جامع برای مدیریت اسناد و مدارک، قراردادهای پروژه، مدیریت تغییرات، هزینه های کارمزدی، و کنترل کارگاهی می باشد که سازمانها را در اجرای پروژه های ساخت و اجرا طبق برنامه و بودجه تحت کنترل کامل توانمند می سازد. در این سیستم کلیه بخشهای درگیر در پروژه اعم از مدیران پروژه، قرارداد و بخشها، مهندسین، تامین کنندگان، مدیران کنترل پروژه، پیمانکاران و کارفرمایان در محیطی جامع و با همکاری کامل به تبادل اطلاعات و اسناد تحت قراردادهای متعدد می پردازند.

مدیریت و کنترل کلیه قراردادهای پروژه به صورت کاملاً واضح و کارا
برنامه ریزی پرداخت ها طبق تاریخ های سررسید قراردادی و ایجاد گزارش جریان نقدینگی پروژه
مدیریت اسناد و مدارک پروژه و کلیه ارتباطات موجود در پروژه و ثبت کلیه ارسال مراسلات مربوطه،

ویرایش و وضعیت مدارک
تسریع در پروسه بررسی و تایید مدارک
مدیریت تغییرات پروژه و جلوگیری از Claim های پروژه توسط پیمانکاران
جلوگیری از عدم هماهنگی های احتمالی در پروژه و تسریع در پیشرفت پروژه

تحليل ريسک (Primavera Risk Analysis)
عدم اتمام پروژه ها طبق زمانبندی و بودجه مشخص تقریباً یکی از مشکلات غیر قابل اجتناب مدیریان پروژه می باشد. حقیقت این است که پروژه ها با وقایع غیر قطعی بسیاری دست به گریبان می باشند که پروژه ها را در رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده با مخاطره روبرو می سازد. شرکت هایی در انجام و هدایت پروژه های خویش موفق خواهند بود که بتوانند ریسک ها را پیش بینی، کنترل و مدیریت نموده و با برنامه ریزی احتمالی اقدامات پیش گیرانه و اصلاحی را مواقع لازم انجام دهند.

استفاده مستقیم از زمانبندی و برنامه هزینه پروژه
فراهم آوری دامنه گسترده ای از ابزار و گزارشهای کاربردی
فراهم آوری تکنیک های مفید و متعددی برای کاهش اثرات منفی ریسک ها و ایجاد برنامه های واکنشی در ریسک ها

مديريت ارزش کسب شده(Earned-Value Management)
یکی از متدهایی که امروزه در سطح جهانی برای مدیریت و کنترل هزینه و زمان پروژه ها مورد توجه و استفاده قرار میگیرد ، مفهوم ارزش کسب شده و مدیریت ارزش کسب شده می باشد. با بکارگیری این مفهوم، تیم مدیریت پروژه می تواند طرح پروژه خود را از نقطه نظر محدودیتهای زمانی و هزینه ای کنترل نموده و بدین وسیله از زیانهای احتمالی بکاهد. ارزش کسب شده مقایسه بین آنچه که واقعاً مصرف شده و آنچه که بودجه شده انجام می دهد.

گزارشات وضعيت حاوي اطلاعات مربوط به محدوده ، زمانبندي ، هزينه وکيفيت پروژه
تجزيه و تحليلي جامع و مانع از پروژه
پيش بيني زمان و بودجه باقي مانده جهت تكميل پروژه , تقلیل مغا يرت هايي بين واقعيت موجود و برنامه و همچنین برآورد دوباره بودجه و زمانبندي پروژه