پیاده سازی سیستم جامع مدیریت پروژه بر مبنای Oracle-Primavera EPPM

 1 راهکار Primavera P6 EPPM R8.2

پریماورا ارائه دهنده بهترین روش های مدیریت و سبد پروژه ها (PPM) می باشد که با تحت پوشش قرار دادن اکثر صنایع پروژه محور، شرکت ها را در مدیریت بهتر پروژه ها و طرح ها یاری رسانده است. امتیاز محصولات پریماورا در سال 2009 توسط شرکت Oracle که یکی از بزرگترین شرکت های ارائه Solution های کسب و کار می باشد خریداری شد.

محصولات PPM پریماورا در کنار محصولات Oracle از جمله مدیریت منابع، مدیریت مالی، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت چرخه تولید، هوش کسب و کار (Business Intelligence)  و نرم افزارهای زیر بنایی Oracle راهکار قدرتمند مدیریت سبد پروژه های سازمانی (Enterprise Project Portfolio Management) را ارائه نمود. این راهکار به خوبی شرکت ها را در جهت بهینه نمودن مصرف منابع و زنجیره تامین، کاهش هزینه ¬ها، مدیریت تغییرات، تحقق تاریخ های مورد نیاز انجام فعالیت ها و در پایان بهبود فرآیندهای تصمیم گیری یاری     می نماید.

1-1 ماژول های تحت پیاده سازی

راهکار P6 EPPM دارای ماژول های متعددی می باشد که ماژول های زیر قسمت اصلی این راهکار را شامل      می شوند.

 

1-1-1 نرم افزار P6 (Primavera P6 Optional Client)

این بخش که در ایران به P6 معروف شده و بسیاری از شرکت ها از این نرم افزار به صورت تک کاربره استفاده    می نمایند با توجه به امکانات بسیار زیاد و قابلیت های خاص خود بیشتر توسط کارشناسان بخش برنامه ریزی و کنترل پروژه مورد استفاده قرار می گیرد. از مشخصات این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مدیریت زمان، هزینه، ریسک و سایر حوزه های دانش PMBOK
  • برنامه ریزی همزمان چندین پروژه و مدیریت منابع به صورت متمرکز و جامع
  • سیستم مدیریت ارزش افزوده
  • برنامه ریزی، زمانبندی و کنترل پروژه ها
  • امکان برنامه ریزی پروژه ها با بیش از 100،000 فعالیت
  • امکان ایجاد و استفاده از تعداد نامحدود تقویم های پروژه، منابع و سازمانی
  • امکان ایجاد تعداد نامحدود برنامه های پایه (Baseline)
  • تعریف منابع به صورت متمرکز و به کارگیری در چندین پروژه
  • تخصیص منابع به فعالیت ها و پی گیری پیشرفت کار
  • اندازه گیری و پایش پیشرفت پروژه در مقابل برنامه
  • قابلیت استفاده تحت شبکه و به صورت همزمان توسط چندین کاربر
  • ایجاد سطوح دسترسی به کاربران با توجه به سمت سازمانی
  • ایجاد گزارشهای زمانبندی، پیشرفت، منابع و هزینه به صورت جدولی و نموداری
  • استفاده از قویترین پایگاه های داده (SQL Server  و Oracle)
  • امکان یکپارچه نمودن اطلاعات با سایر سیستم های نرم افزاری سازمان
  • استفاده به عنوان بانک اطلاعاتی پروژه و ثبت کلیه اطلاعات مرتبط با پروژه

  

1-1-2 ماژول اصلی P6 (تحت وب)

یکی از قابلیت های مهم راهکار پریماورا P6 درگیر کردن کلیه کارشناسان سازمان در فرآیندهای برنامه ریزی و کنترل پروژه می باشد. ماژول Web Access این امکان را به کلیه مدیران و کارشناس ها در سازمان می دهد تا بدون استفاده از هر نرم افزاری فقط با وارد کردن یک آدرس در مرورگر اینترنتی خود به اطلاعات پروژه دسترسی پیدا نموده و در محیطی کاربرپسند و کارا فعالیت های خود را برنامه ریزی و کنترل نمایند. مدیران می توانند به گزارش های جامع و دقیقی که به صورت خودکار تهیه شده دسترسی پیدا نموده و از ابزارهای تحلیل مناسب نرم افزار جهت بهبود فرآیندهای تصمیم گیری استفاده نمایند.

  

1-1-3 گزارش کننده پیشرفت یا تایم شیت (Primavera Progress Reporter)

ماژول سوم که بیشتر توسط کاربران نهایی یا کارشناسان مورد استفاده قرار می گیرد گزارش کننده پیشرفت       می باشد که در ورژن های قبلی راهکار با نام Time Sheet شناخته می شد. در این ماژول کارشناسان از فعالیتهای برنامه ریزی شده مربوط به خود آگاه شده و می توانند گزارش پیشرفت کار خود و تایم شیت را وارد نمایند. اطلاعات وارد شده به صورت خودکار و پس از اخذ تاییدیه های لازم در برنامه اعمال و برنامه به روز رسانی می شود.

 

2 راهکار Oracle Business Intelligence

راهکار Oracle Business Intelligence (هوش تجاری یا هوش کسب و کار) یکی از بهترین نرم افزارهای گزارش سازی وتحلیل اطلاعات در دنیا می باشد. این راهکارکاملاً تحت وب کاربران رادرجهت تجزیه وتحلیل اطلاعات سازمان و ساخت داشبوردهای مدیریتی حاوی گزارش های مختلف و نمودارهای شاخصهای کلیدی عملکرد یا KPI یاری می نماید.

 

یکی از ضعف های پریماورا P6 در گذشته ساخت گزارشهای حرفه ای و گرافیکی بود. در آخرین ورژن ارائه شده (R8.2) این سیستم قابلیت یکپارچه شدن را با نرم افزار Oracle BI رادارد. روش کاربدینگونه است که P6 خود جداول و نماهای اطلاعاتی لازم جهت گزارش سازی را در پایگاه داده به صورت دوره ای ایجاد می نماید. سپس کاربران می توانند با نوشتن یک Data Model در Oracle BI و ساختن یک گزارش در Microsoft Word یا محیط تحت وب راهکار به عنوان الگو از آن جهت تهیه گزارش بر روی پروژه ها استفاده نمایند. همچنین گزارش ها قابلیت زمانبندی شدن و ارسال اتوماتیک در زمانهای مشخص شده را دارا میباشند.

  

2-1 مزایای این سیستم عبارتند از:

  • قابلیت ساخت گزارشات جدولی، گرافیکی  و Pivot به صورت تحت وب در محیط BI
  • امکان یکپارچه سازی با نرم افزار Primavera P6 و دیدن گزارشها در محیط تحت وب P6
  • امکان زمانبندی گزارشها و ارسال آنها به صورت اتوماتیک برای مدیران
  • قابلیت Multi Data Source بودن و استفاده از پایگاه های داده، فایل های Excel، Access در سازمان جهت ساخت گزارش های ترکیبی
  • استفاده از Oracle BI برای ساخت گزارشهای دیگر در واحد PMO

 

3 خدمات قابل ارائه توسط شرکت مصورسازان پروژه

  • تامین نرم افزار و نصب و تست
  • ارائه آموزش و مشاوره در خصوص استقرار ماژول های P6 Client، Web Access
  • ساخت داشبورد های گزارشی
  • ارائه مستندات آموزش و متودولوژی
  • مشاوره در استقرار حوزه های مدیریت زمان، مدیریت هزینه، مدیریت ارتباطات و سیستم مدیریت ارزش کسب شده
  • نصب و یکپارچه سازی Oracle BI با نرم افزار Primavera P6
  • ساخت گزارشهای نمونه بر اساس نیاز شرکت کارفرما در گروه های مختلف شامل گزارش های زیر (حداکثر 10 گزارش به غیر از گزارشهای نمونه ارائه شده توسط Oracle):
    • S-Curve
    • Progress Table
    • Earned Value Reports
    • Earned Schedule
  • آموزش کاربران برنامه ریزی و کنترل پروژه به صورت کامل
  • آموزش ساخت گزارش ها در BI به مدیران سیستم

یکسال پشتیبانی فنی به صورت Remote و حضوری در صورت نیاز در خصوص موارد ذیل:

  • رفع مشکلات احتمالی نرم افزار و رفع Bug های کاربران
  • نصب سرویس پک ها و Hot fix های مربوط به نسخه نصب شده
  • ارائه دستورالعمل های نگهداری نرم افزار و پشتیبانی از پایگاه داده P6
  • نصب مجدد نرم افزار بر روی سرور در صورت بروز مشکلات احتمالی
 

 

ورود کاربر

کانال مصورسازان پروژه