پیاده سازی سیستم جامع مدیریت پروژه ها/شرکت عمران شهرهای جدید

خدمات ارائه شده از شرکت مهندسی مصورسازان پروژه به شرکت عمران شهرهای جدید:
راه اندازی سیستم متمرکز مدیریت و کنترل پروژه ها در دو فاز به شرح زیر:

فاز اول
خدمات :
1-       بررسی و تدوین نیازمندیهای اصلی سیستم، مشتمل بر:
1-1)     داده ها و اطلاعات ورودی
1-2)     فرایندها و پردازش های اطلاعاتی
1-3)     خروجی ها و گزارشات مورد نیاز
2-       شناخت وضع موجود، ماهیت و ویژگی های پروژه‌های سازمان
3-       شناخت نقشهای مختلف و ذینفعان پروژه‌ها و نیازهای اطلاعاتی آنها
4-       طراحی فرم های اطلاعاتی
5-       استاندارد سازی پروژه ها
5-1) یکسان سازی رویه ساختار شکست پروژه ها ( WBS )
5-2) مشخص نمودن مبنای اوزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها
5-3) نهایی سازی سایر مفروضات پروژه ها
6-       نصب سیستم نرم افزاری
6-1) تنظیم سیستم عامل و اجزای پیش نیاز نصب نرم افزار
6-2) نصب پایگاه داده ها
6-3) نصب زیر ساخت Windows Sharepoint Services (WSS)
6-4) نصب Project Server
6-5) تنظیمات و شخصی سازی سامانه بر اساس نیازمندیهای سازمان
6-6) دسترس پذیر کردن و تنظیمات امنیتی جهت انتشار اطلاعات روی Web
6-7) تعریف کاربران و دسته های کاربری
7-       طراحی روش های جمع آوری اطلاعات به همراه فرم ها و رویه های مرتبط
8-       انتشار طرح زمان بندی پروژه ها در محیط Server
9-       طراحی و پیاده سازی فرمها، روالها و گزارشات مورد نیاز

نیازهای اولیه سیستم :
با توجه به دامنه کار که در استانهای مختلف کشور واقع شده‌اند و همچنین عنایت به تعدد مجریان و مشاورین پروژه ها ،لازم است تا سامانه ای Web base در محیط اینترنت،وظیفه جمع آوری داده ها،پردازش آنها و ارائه گزارشات لازم را بر عهده گیرد .
انتخاب نرم افزار
 بنا به ماهیت سازمان و تعدد و تنوع پروژه‌های سازمان و نیاز به یک نرم افزار جامع که تمامی نیازهای کنترل و مدیریت پروژه ها را پاسخگو باشد، استفاده از سامانه EPM(Enterprise Project Management solution) محصول شرکت Microsoft انتخاب گردیده است.

شرح کار:
گردش کلی کار به این شکل است که پس از طراحی فرم های اولیه و استانداردسازی مفروضات پروژه، طرح یک پروژه و مشخص کردن جزئیات طرح در هر سطح دلخواه نوبت به تعیین مجری هر بخش از کار می رسد. پس از تخصیص و انتشار طرح پروژه در سایت اصلی، سامانه به طور خودکار یک وب سایت اختصاصی برای تمامی طرح‌ها (شرکت مادر تخصصی و 18 شرکت تابعه ) ایجاد می کند. این سایت دارای کلیه امکانات مورد نیاز از قبیل کتابخانه های اسناد پروژه، مدیریت اخبار و اعلانات، لیست ها ی اطلاعاتی پروژه،گالری های تصاویر، معرفی ذینفعان پروژه، مدیریت ریسک و ISSUE های پروژه، نظر‌سنجی، تابلوی مباحث و … می‌باشد.
با ابلاغ فعالیت ها، مجریان هر بخش از برنامه زمانی و حجم کاری که می بایستی انجام دهند مطلع می‌گردند و به موازات انجام فعالیت ها، گزارشات پیشرفت خود را در سایت اصلی ثبت می نمایند. این گزارشات پس از بررسی و تأیید ناظر پروژه، در طرح پروژه بروز رسانی می گردند و کلیه جداول اطلاعاتی و گزارشات مرتبط به روز می گردند.
بدین ترتیب، ذینفعان متناسب با سطوح اختیارات و دسترسی های مشخص شده، می توانند از آخرین وضعیت    تک تک پروژه ها یا ترکیب طرح ها مطلع گردند.
نکته قابل ذکر اینکه ساختار سایت های این سامانه به صورت پورتال بوده و از طریق یک پنل واحد مدیریت می گردند.

به طور خلاصه مزایای اجرای فاز اول عبارت است از :
1-       پیاده سازی یک سامانه نرم افزاری جامع و حرفه ای در کوتاهترین زمان ممکن
2-       کاهش هزینه ها به نسبت تولید نرم افزار
3-       انعطاف پذیری سیستم جهت تولید و انتشار انواع گزارشات مورد نیاز
4-       قابلیت توسعه به این معنی که در صورت طراحی و پیاده سازی نظام جامع مدیریت پروژه در قراردادهای آتی، کلیه فرآیندها در سامانه قابل پیاده سازی و اجرا باشند.
5-       امکان ترکیب اطلاعات طرحها و تحلیل مدیریتی بر روی سبد پروژه (Portfolio Management)
6-       اطلاع رسانی روز آمد و یکپارچه در مورد پیشرفت تمامی پروژه از طریق اینترنت
7-       اتوماسیون و تسریع کلیه فرایند های گردش اطلاعات بین کار فرما،مشاور،پیمانکار و ….
8-       امکان افزایش تعداد شهرها و پروژه های منتشره بر اساس صلاح دید کارفرما
9-       ثبت و بايگاني اطلاعات در سيستم و امكان پيگيري نواقص در صورت بروز اشكال

فاز دوم
فاز دوم پروژه، با هدف تحلیل بنیادین اهداف و نیازهای سازمانی در چارچوب اطلاع رسانی و کنترل طرح پروژه های جاریدر 18 شهرجدید در محیط نرم افزاری متناسب و کارآمد اجرایی می گردد.
تفکیک فعالیت های این فاز به شرح زیر می باشد:
1-       تکميل شناختوضعيتموجود( شرکت مادر تخصصی و 18 شرکت تابعه و پروژه های جاری در آنها )
1-1)       بررسي مجدد وتکميل سندنيازمندي‌هاياصليكارفرما
1-2)       تکميل شناختوضعموجودپروژههايکارفرما
1-3)       شناخت پروژه‌ها، ماهیت و ویژگی‌های پروژه‌های کارفرما
1-4)       بررسيِ مدارك و سوابق، بررسيِ مستنداتِ موجودِ كارفرما در مورد مديريتِ پروژه، شامل :
1-4-1) شرح خدمات قراردادها
1-4-2) فرمت‌هاي موجود مديريت پروژه
1-4-3) نمونه‌هاي آخرين گزارش پيشرفت پروژه‌ پيمان‌كار(ان) و مشاور(ان) و ارائه‌ي گزارش مقدماتي
1-4-4) بررسی سند راهبردی، اهداف کلان و خط مشی شرکت و لحاظ آن در وزن دهی به پروژه ها در سطح کلان
1-5)       ایجاد رویه برای تعیینمشكلاتوتنگناهايموجوددرپروژههايجاري، شناخت دلایل ضعف و آسیب‌شناسی وضعیت مدیریت پروژه‌ها
1-6)       بهبود شناخت ذی‌نفعان، تحلیل ذی­نفعان و شناسایی تعاملات و ارتباطات و انتظارات و …
1-7)       شناختفرآيندهاياجراييچرخةحيات پروژه؛
1-8)       شناخت وضعیت مدیریت پروژه‌ها و فرایندهای مدیریت پروژه موجود
1-9)       تکميل و توسعه شناخت حوزههاي اطلاعاتي موردنيازدرپروژه ها
1-10)    بررسي وضعيت وتعيين نيازمنديهاي اجرايي سيستم EPM
1-11)    تعيين وضعيت زيرساختهاي اطلاعاتي پروژهها

2-       استاندار سازی پروژه ها
2-1) یکسان سازی رویه ساختار شکست پروژه ها ( WBS ) در تمامی شرکت های تابعه
2-2) مشخص نمودن مبنای اوزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها
2-3) نهایی سازی سایر مفروضات پروژه ها

3-       تحليل
3-1) تحليل وضعيت جاري سازمان
3-3) تحليل وضعيت فرآيندهاي چرخه حيات پروژه هاي جاري
3-4) عارضه يابي مشكلات ونواقص موجود در اجراي پروژه ها
3-5) تحليل نيازمنديهاي اطلاعاتي لايه هاي مختلف سازمان و پروژه
3-6) تحليل زيرساخت ابزاري موجود و استخراج نقاط بهبود و ارائه پيشنهاد
3-7) تحليل نحوه پياده سازي سيستم EPM
3-8) شناسایی و تحلیل فرآیندهای مورد نیاز کارفرما

4-        پیاده سازی فرم‌ها، روال‌ها و گزارشات مورد نیاز کارفرما
4-1) تعیین و پیاده سازی ساختار انواع گزارشات و محتویات آنها از قبیل S-Curve و Cash Flow
4-2) تدوين سيستم مديريت اسناد و مدارك پروژه

5-       آموزش کاربران سیستم نرم افزاری
5-1) آموزش بخش انفورماتیک
5-2) آموزش در سطوح مدیریتی
5-3) آموزش در سطح کارشناسان کنترل پروژه
قبلی