بازی کاری (Gamification) چیست؟

“بازی کاری” به  دانش استفاده از تفکر مبتنی بر طراحی بازی (Game-Design Thinking)  و استفاده از مکانیزم ها، تکنیک ها و المان های بازی در بسترهای غیر از بازی برای ایجاد شادی و افزایش اشتیاق کاربران در آن بسترها، حل مسائل، بهبود فرآیندها و برانگیختن و جذب مخاطب اطلاق می شود.

"بازی کاری" با تکیه بر ایجاد سرگرمی  و با بهره گیری از تکنیک ها و المان های بازی ها، برای اهدافی به جز بازی مثل ایجاد انگیزه در بین کارمندان یک سازمان جهت گسترش رفتارهای مدنظر سازمان و یا تشویق کاربران برای مشارکت بیشتر در یک فعالیت استفاده می شود. در مواردی به عنوان یکی از تکنیک های موثر بازاریابی آنلاین برای درگیر کردن کاربران با یک خدمت و یا محصول به کار می رود و گاهی نیز انطباقش با اهداف برنامه های وفاداری مشتریان (Loyalty Programs)  باعث شده از آن به عنوان یک ابزار کارا در این حوزه استفاده کنند.

"بازی کاری" بیشتر به بازی توجه دارد زیرا بر خلاف زندگی روزمره، بازی جذاب است و باعث شادی و لذت بردن انسان می شود. حال اگر بتوانیم این احساس را وارد کارهای سخت و کسل کننده زندگی روزمره کنیم به هدف "بازی کاری" دست یافته ایم.

در سال های اخیر”بازی کاری” با ورود مواردی همچون Social Gaming و Mobile Gaming و نیز گسترش اینترنت، تغییرات فراوانی داشته است و به دلیل تغییر در نوع و حجم جوامع آماری و همچنین نحوه دسترسی به آنها، "بازی کاری" وارد عرصه جدیدی از قابلیت ها شده است. 

گاهی این تصور در مورد "بازی کاری" وجود دارد که شما محیط کاری خود را مانند یک بازی ویدیویی کنید یا اینکه صرفا از المان هایی مثل امتیاز، نشان و جدول رده بندی استفاده کنید.

"بازی کاری" را نباید صرفا استفاده از المان های روتین دانست بلکه "بازی کاری" یعنی تفکر سیستماتیک و هوشمندانه و اینکه به وسیله بازی و با هدف ایجاد تفریح و سرگرمی و بهره مندی از طراحی هنرمندانه به هدفتان برسید که این امر مستلزم استفاده از تکنولوژی، الگوریتم نویسی و طراحی هوشمندانه است. گاهی تاکید بیشتر بر روی المان ها و گاهی بر روی طراحی بازی است اما هر دوی آن ها باید در سیستم به طور متناسب استفاده شوند.

بسیاری از نظریه پردازان فضای مجازی اعتقاد دارند که بازی و مفاهیم و المان های بازی های کامپیوتری در آینده زندگی وتعاملات روزمره ما را شکل خواهند داد. برخی این موضوع را به عنوان آخرالزمان بازی  اطلاق می کنند، وقتی که در هر لحظه ار زندگی شما در واقع به نوعی در حال بازی کردن هستید.

نظریه دیگری که ما بیشتر بر آن تمرکز خواهیم داشت، می گوید از آنجا که بازی های کامپیوتری برای تفریح طراحی شده اند، می توانند به طرز قابل ملاحظه ای تجربه لذت بخش تولید کنند و کاربران را به صورت کاملا داوطلبانه، مشتاق انجام یک فعالیت نگه دارند. بنابر این، طراحی بازی روش مفیدی برای تبدیل محصولات، خدمات و کارهایی که بازی نیستند به فعالیتی لذت بخش و درگیر کننده برای کاربران خواهد بود.

گیب زیچرمن (Gabe Zicherman) که یکی از پیشگامان عرصه "بازی کاری" است دراین باره می گوید: ”بازی تنها چیزی است که می تواند شما را به انجام کاری که ممکن است دوست نداشته باشید به طریق قابل پیش بینی و به صورت داوطلبانه وادار کند.” گرچه من با قسمت تنها چیزی مخالفم اما تعبیر قابل تاملی است.

و اما کاربردهای درون سازمانی و برون سازمانی  "بازی کاری" چیست؟

"بازی کاری" را می توان در اکثر زمینه ها  از جمله سلامت، تجارت، منابع انسانی، آموزش و ... به کار برد. اما در حالت کلی کاربرد "بازی کاری" به سه زمینه تقسیم می شود:

1. تغییر رفتار کاربران (Behavior Change):

یکی از قابلیت های جذاب "بازی کاری" توانایی وادار کردن انسان ها به تغییرات رفتاری مطابق میل ماست. در حوزه سلامت، آموزش، بازارسازی و امور مالی مثال های موفقی از "بازی کاری" در دنیا به انجام رسیده است.

مثالی که در این مورد می زنیم مربوط به کم کردن سرعت در رانندگی است و Speed Camera Lottery نام دارد. این پروژه یکی از طرح های ارائه شده به مسابقه ای که توسط کمیین نظریه شادی(The Fun Theory)   فولوکس واگن برگزار شده می باشد. این طرح در کشور سوئد اجرا شده است. ایده مربوط به سرعت ماشین ها در هنگام رانندگی و به این صورت است که با ساختار مشابه دوربین های کنترل سرعت، سرعت ماشین ها اندازه گرفته می شود و توسط یک نمایشگر به راننده نشان داده می شود. رانندگانی که سرعت مجاز را رعایت کرده باشند و بر اساس علایم حرکت کرده باشند صاحب یک بلیط بخت آزمایی خواهند شد که جایزه آن از جریمه هایی که توسط متخلفینی که سرعت مجاز را رعایت نمی کردند تامین می شود.حال نگاهی به نتایج به دست آمده بیاندازیم:

  • متوسط سرعت در استکهلم از ۳۲ به ۲۵ کیلومتر بر ساعت
  • سرعت ۲۰% از رانندگان کاهش می یابد

2. برون سازمانی:

مقصود از برون سازمانی، کاربرد "بازی کاری" در فعالیت های خارج از سازمان و یا واحد تولیدی می باشد که حوزه های بازاریابی، فروش و مشارکت مشتریان از جمله این موارد هستند. اگر بخواهیم به مثالی در این مورد اشاره کنیم،Club Psych  نام وب سایتی است که متعلق به یک برنامه محبوب تلویزیونی به نام psych می باشد که توسط  USA Network تولید می شد. این برنامه چندی پیش سایت خود را تغییر داد و با یک ظاهر Gamify شده به روز شد. در این سایت مکانیک ها و المان های "بازی کاری" به چشم می خورد و از کاربران سوالاتی می شد که در صورتی که برنامه ها را دنبال کرده بودند می توانستند به آن ها پاسخ دهند. نتایج خیره کننده است:

  • ترافیک کلی سایت ۳۰% افزایش یافت
  • فروش آنلاین کالاها تا ۵۰% افزایش یافت
  • بازدید صفحات توسط کاربران ۱۳۰% افزایش یافت
  • به اشتراک گذاری محتویات psych در فیسبوک از مرز ۳۰۰۰۰۰ بار گذشت و در دسترس حدود ۴۰ میلیون بیننده قرار گرفت. این درحالی است که طبق آمار، قبلا بینندگان این برنامه حدود چهار و نیم میلیون نفر بودند

3. درون سازمانی:

منظور از درون سازمانی نمودهای "بازی کاری" مربوط به موارد و اشخاصی که داخل سازمان حضور دارند، می باشد. "بازی کاری" درافزایش بهره وری و  ارتقای منابع انسانی و تکنیک جمع‌کاری موفق عمل کرده است.

جمع‌کاری (Crowd Sourcing)  به معنی دعوت  از تعداد زیادی از افراد برای انجام کاری مثلا حل یک مساله یا چالش است. یا اینکه برای انجام یک کار بزرگ آن را به قسمت های کوچکی تقسیم کنیم و هر قسمت را به کسی بسپاریم. "بازی کاری" می تواند انگیزه لازم را برای استقبال از این مساله افزایش دهد. استفاده از "بازی کاری" در فضای کاری یکی از راهکارهای عملی بالابردن بهره وری در محیط کار است که اخیرا به آن توجه ویژه ای شده است مخصوصا برای کسب و کارهایی که تعامل زیادی بین مشتری و کارمند وجود دارد. مشتری انتخاب می کند تا از فضای "بازی کاری" شده مراجعه کند و با کارمندانی که در حال استفاده از این فضا هستند در تعامل باشد. همواره محدودیت هایی مثل حریم خصوصی، قوانین کارگری و رضایت کارمندان در محیط های کاری وجود داشته اما وقتی فضای سرگرمی و شادی در فضای "بازی کاری" شده رعایت شود، کنار آمدن با این محدودیت ها هم آسان تر خواهد شد به علاوه باید توجه داشته باشید که در چنین شرایطی دنبال کردن وضعیت کارمندان و موفقیت های کسب شده در فضای "بازی کاری" شده بسیار مهم و تعیین کننده است. مثلا محیط کاری را تصور کنید که در آن کارمندان بر اساس دقت و کیفیت و سرعت کارشان امتیاز و نشان های مختلفی را دریافت می کنند و این اطلاعات را با دیگر کارمندان به اشتراک می گذارند و بر این اساس به صورت مالی هم تشویق می شوند.

بی شک "بازی کاری" دانشی است که به زودی نام آن را بیشتر خواهید شنید و احتمالا اگر با آن آشنا باشید موارد پیاده سازی شده آن را در اطرافتان مشاهده خواهید کرد.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
2 + 0 = پاسخ این سوال ریاضی را وارد کنید. به طور مثال برای 1+3 عدد 4 را وارد کنید.